About
Biography
Born in Montreal, I began taking courses and workshops in painting and sculpture when I was eleven. After my B.F.A. at Concordia University in 1991, I exhibited my drawings and paintings in numerous solo and group shows until 1997.
Drawn by the third dimension, and the conception of objects within a built environment, I went back to school to get a Bachelor’s degree in design de l’environnement at l’UQAM. This is where I fell in love with the ethereal quality of resin and began designing artistic and unique pieces of furniture. After graduating I developed many one of a kind custom made pieces, limited series, and participated in many solo and group exhibitions. I received grants from SIDIM (2002), the Canada Council of the Arts (2003), and from SODEC (2006).
Fueled by the desire to help people through the use of adaptive equipment, I returned to school to obtain a Master’s in Occupational Therapy at McGill University in 2010, and have been working in homecare ever since. My deep seated need to continue to create brought me to my current passion for the versatile material of concrete. I draw a parallel between my art practice and my job as an occupational therapist, where I’m inspired by the resilience and adaptability of human beings coping with their vulnerability.
Biographie
Née à Montréal, j’ai commencé à suivre des cours et des ateliers de peinture et de sculpture dès l’âge de onze ans. Après avoir obtenu mon B.F.A. à l’Université Concordia en 1991, j’ai exposé mes dessins et mes peintures dans de nombreuses expositions individuelles et collectives jusqu’en 1997.
Attirée par la troisième dimension et la conception d’objets, je suis retournée aux études pour obtenir un baccalauréat en design de l’environnement à l’UQAM. C’est là que je suis tombée en amour avec la qualité éthérée de la résine et que j’ai commencé à concevoir du mobilier artistique. Après avoir obtenu mon diplôme, j’ai fabriqué de nombreuses pièces uniques sur mesure, des séries limitées, et j’ai participé à de nombreuses expositions individuelles et collectives. J’ai reçu des bourses de la SIDIM (2002), du Conseil des Arts du Canada (2003) et de la SODEC (2006).
Animée par le désir d’aider les gens grâce à l’utilisation d’équipements adaptés, je suis retournée aux études pour obtenir une maîtrise en ergothérapie à l’Université McGill en 2010, et je travaille depuis dans le domaine des soins à domicile. Mon besoin profond de continuer à créer m’a amené à ma passion actuelle pour le matériel polyvalent du béton. Je fais un parallèle entre ma pratique artistique et mon travail d’ergothérapeute, où je suis inspirée par la résilience et l’adaptabilité de l’être humain face à sa vulnérabilité.
Artist’s Statement
I create abstract works that are hybrids between painting and sculpture. To achieve this, I amalgamate fragments of paper, rusted metal, tar, fabric and even threads with concrete. These fragments become embedded and remain visible beneath the material or in carefully created interstices. I exploit these contrasting materials, as well as the varied shades of grey obtained when pouring concrete, a material whose formal qualities I find endless.
Three distinct periods emerge from over thirty years of artistic exploration. I began by drawing and painting, depicting human figures and objects emerging from a layering of oil paint glazes. I then became fascinated by the translucency of resin, which I used to create unique artistic objects and furniture. Since 2015, my desire to explore led me to discover concrete, which I combine with other materials that sometimes leave only a trace, intangible yet real, like memories.
I draw a parallel between my practice and my job as an occupational therapist, where I’m inspired by the resilience and adaptability of human beings coping with their vulnerability. The multiple combinations of concrete and common or incongruous materials result in a series of abstract sketches, like fragments of these human journeys. The artworks reflect the fragility of life, the passage of time and the inevitable experience of loss, themes that are the connecting threads running through all of my artistic explorations.
Démarche Artistique
Je crée des œuvres abstraites hybrides entre peinture et sculpture. Pour ce faire, j’amalgame des fragments de papier, de métal rouillé, de goudron, de tissu ou de fil à du béton. Ces fragments fragiles s’incrustent et restent visibles sous le béton ou dans des interstices qui ont été soigneusement créés. J’aime exploiter ces contrastes de matériaux et les divers tons de gris obtenus au fil des coulées de béton, dont j’apprécie les qualités formelles.
Je poursuis une démarche artistique depuis plus de trente ans. Après avoir peint et dessiné des figures humaines et des objets, j’ai créé des objets et des meubles uniques en résine, dont la translucidité me fascinait. Depuis 2015, j’associe le béton à d’autres matières communes ou incongrues dont il ne reste parfois que la trace, intangible mais bien réelle, telle la mémoire. Ces multiples conjugaisons ont abouti à des séries d’esquisses abstraites que j’associe à des fragments de parcours humains.
Car je m’inspire fortement de mon travail d’ergothérapeute, où je côtoie la résilience et l’adaptabilité de personnes qui doivent faire face à leur vulnérabilité. Mes œuvres reflètent la fragilité de la vie, le passage du temps et les déchirures propres à l’expérience de la perte, qui sont les thèmes de prédilection de mes explorations artistiques.